Vær synlig i trafikken, bruk refleks!

I dag markerer vi Refleksens dag.

Har du opplevd at bilene har kjørt altfor nær deg eller å nesten kjøre på noen i mørket?

Over 1, 7 millioner nordmenn har opplevd nestenulykker på grunn av manglende refleksbruk. Det viser undersøkelse utført av TNS Kantar på oppdrag for Trygg Trafikk og SpareBank1 høsten 2017.  Marginene mellom en nestenulykke og en alvorlig ulykke er små. Trygg Trafikks fysiske tellinger viser at kun 4 av 10 voksne bruker refleks. Dårligst er voksne i alderen 30+ og menn. Flinkest er barna, men voksne er ikke mer synlig i mørket enn barn!

De fleste ulykker skjer i byene og når folk krysser gata. Lys fra biler og butikkvinduer konkurrerer om oppmerksomheten og gjør det vanskelig å se fotgjengere uten refleks. Går du uten refleks vil en bilist i 50 km/t kun ha 2 sekunder på å se deg. Bruker du refleks har bilisten 10 sekunder til rådighet.

Refleksdagen markeres over hele landet, etter initiativ fra Trygg trafikk. Målet med markeringen er å minne folk på å bruke refleks. Sykkelbyen Haugesund-Karmøy ønsker å rette fokus mot bruk av refleks i høstmørket og minner om at det er påbudt med lys og refleks på sykkelen. I dag har vi delt ut refleks til gående og syklende i Haugesund sentrum.

        Refleksens dag 1Refleksdagen 2

 

 

Sykkeldagboka til Anders

Europeisk mobilitetsuke ble arrangert 16.-22.9, med tema «Utslippsfri mobilitet». Sykkelbyen har ønsket å rette fokus mot mindre bilbruk og mer bruk av sykkel i hverdagen. Anders ønsket å teste en av de nye utlåns-lastesyklene til Haugesund kommune disse dagene. Her kan du lese hans erfaring med bruk av sykkelen, tusen takk for at du deler med oss!

Sykkeldagbok

Hei. Det er jeg som er Anders som bor i Skåredalen med kone og barn. Den siste uken har jeg og min familie fått muligheten til å utfordre oss selv litt på alternative reiseformer i hverdagen ved å låne en el-transportsykkel. Sykkelen har vi brukt til levering/henting i barnehagen, pendling til jobb, handling og hyggeturer til byn med familien. Med sine 100 kg lastekapasitet er det plass til både store og små med melk og brød .

Onsdag – Hentedag
Sykkelen disponeres gjennom Biblioteket og utlevering/avhenting er enkelt og smidig ved bruk av lånekort. Har du ikke lånekort ordnes dette raskt på stedet. Førsteinntrykket ved bruk av sykkelen var … overraskende, her snakker vi ny opplevelse J Håndteringen av en trehjulslastesykkel vil nok oppleves som nytt for de fleste, så her trengs det 10 min med tilvenning. Turen hjem til Skåredalen gikk som en drøm og el-motoren tok mesteparten av jobben opp Djupaskarvegen og forbi Bellevue. Ved hjemkomst måtte selvfølgelig sykkelen testes av resten av familien. En sikker vinner blant kidsa som syns dette var topp stemning.

Anders 1

Torsdag – Første hele testdag.
Nydelig vær så da måtte «teltet» på sykkelen fjernes og småen fikk vind i håret på vei til barnehagen. På en vanlig dag bruker jeg 30 – 35 minutt til jobb (gå til barnehage -> levere i barnehage > vente på buss -> ta buss til byn -> gå fra bussholdeplass til jobb). Med sykkelen som er praktisk til frakt av både barn og varer var samme reisen unnagjort på under 20 min. Fordelen med å sykle fra «dør til dør» skal ikke undervurderes. Tid spart og frisk luft tjent. Hjemturen, selv i motbakke, leverte samme tidsbruk og tilførsel av friskluft J Ingen kø, ingen bussbillett og ingen parkeringsavgift bare rein luft og god helse.

Anders 2

Fredag – Rutiner er viktig
Fredagen starter også med levering i barnehage, småen synes å storkose seg i familiens nye framkomstmiddel. Turen til og fra jobb i sentrum var unnagjort på rekordtid mens bilen står trygt parkert i Skåredalen.

Lørdag – Familiedagen
Lørdagen skulle bli den store testen for sykkelen. Med fri og fint vær var alt lagt til rette for en nydelig dag på 3 hjul. For å sette sykkelen skikkelig på prøve som et fullblods alternativ til andre transportformer hev vi oss på sykkelen alle tre (!). Med god plass og lastekapasitet på 100 kg i kurven var det plass til både kone og barn. Turen gikk fra Skåredalen til sentrum med kafebesøk og shopping. På hjemturen svingte vi til og med innom butikken for litt handling. Turen hjem (i motbakke) var noe tyngre med full last, men helt overkommelig.

Søndag – Fridag

Mandag – Planleggingsdag
Mandag ble fort en transportfridag da det var planleggingsdag i barnehagen og jeg var hjemme med småen.

Tirsdag – tilbake til rutinene
Nok en vellykket dag for sykling. Mens jeg skriver denne sykkeldagboken reflekterer jeg over hvordan tilværelsen blir når jeg i dag skal levere tilbake «gliset». Sykkelen har vært en spennende og fin opplevelse/erfaring. Vår oppfatning er at en slik sykkel på mange måter kan erstatte en del av den ukentlige bilbruken. Som erstatning for bil nr to eller supplement for de som har én bil vil nytteverdien av en el-transportsykkel kunne være veldig stor. I tillegg er det moro, forfriskende og enkelt å bruke sykkel fremfor andre transportmetoder.

Vi anbefaler dere som er nysgjerrig på om dette kan være noe for deg (og din familie) å ta en tur på biblioteket for å låne sykkelen en uke.

#tøftåsykla #bilfridag #europeiskmobilitetsuke

Hils på Anders, han tester transportsykkel!

Anders bor i Skåredalen og jobber i sentrum. Familien hans med kone og ett barn har lånt en av kommunens utlåns-transportsykler de neste dagene. Sykkelen skal erstatte andre reiseformer/-midler i hverdagen deres. I forbindelse med Europeisk mobilitetsuke skal Anders føre en sykkeldagbok og dele den med oss tirsdag 22.9, som er den europeiske bilfrie dagen.  Tema i mobilitetsuken i år er «Utslippsfri mobilitet for alle».

#tøftåsykla #bilfridag #europeiskmobilitetsuke

http://www.mobilitetsuken.no/

 

Bildet kan inneholde: 1 person, utendørs
Her henter Anders en av syklene ved biblioteket i Haugesund. Der kan du låne og teste en transportsykkel for en uke.

El-lastesykler til utlån i Haugesund kommune

Hva er vel bedre enn vind i håret, sol og regn i ansiktet og litt puls i hverdagen? Gjør transporten til en fryd!

Haugesund kommune, biblioteket og Sykkelbyen lanserte utlån av to el-lastesykler i kommunen 1.september. Syklene står i Haugesund folkebibliotek i sentrum og lånes ut herfra for en uke om gangen. Du låner sykkel på lånekortet ditt i biblioteket sin åpningstid, men må samtidig signere på en avtale der du tar på deg ansvaret med å låne sykkelen. Du må være over 18 år for å få låne sykkel.

Sykkelbyen ser veldig positivt på ordningen og håper at mange vil teste ut syklene; det er mulig å la bilen stå og heller sykle i hverdagen. Avstandene er korte og mulighetene er mange med en slik sykkel! Haugesund har mange titalls km med gang -og sykkelveier og det bygges stadig nye veier og sykkelfelt for å få gode, sammenhengende ruter. Det kan være like raskt å sykle som å kjøre bil. Andre fordeler med å sykle er bedre helse, bedre miljø og bedre økonomi.

Å bruke lastesykkel er genialt, nesten som en liten stasjonsvogn på to eller tre hjul. Disse er elektriske, som betyr at du får litt ekstra drahjelp, spesielt i oppoverbakker. Test ut sykkelen til barnehagen, jobb, handleturen og til fritidsaktiviteter og søndagsturen. Den ene sykkelen har plass til opptil fire små barn i kassen, den andre har plass til to barn og med to sykkelvesker bak og litt last foran. Vær obs på lastekapasitet på begge syklene;
Babboe Curve Mountain: tar maks 100 kg i kassen
Benno Boost E: maks 60 kg bak og maks 20 kg foran, samt syklist maks 120 kg.

Rekkevidden til Babboe er 40-60 km, Benno 40-150 km (avh av batteri).

Vi håper at mange vil la seg friste av å prøve en sykkel og kanskje vurdere å bytte ut bilen med sykkel på kortere turer i hverdagen! #tøftåsykla

1

Babboe og Benno

2       3       4

 

 

 

 

 

 

Statlige trafikksikkerhetmidler tildelt Haugesund og Karmøy

Trafikksikkerhet står på agendaen også i Sykkelbyen. Vi har derfor bistått kommunene med å søke om statlige midler til prosjekt som skal bedre forholdene for syklende (og gående). Årets tildelingen er kunngjort og Haugesund kommune er tildelt kr. 110 000 til tiltak som skal bedre forholdene for de myke trafikantene langs Haakonsveg. Karmøy kommune er tildelt kr. 52.500 til ny atkomst til parkeringsplassen og oppmaling av nye parkeringsplasser til idrettshallen på Norheim.

Les mer om prosjektene som har fått midler her:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-side7/id2721370/

Galleri

Sykkelstativene
Sykkel med Haugesund på
Sentrum1
Sykkelstøtte
Den skal tidlig krøkes
Sykkelstativ
Torgbakken ned
Pedalen
Overgang
På kaien

Velg sykkel!

statens_vergesen

rogaland_fylkeskommune

karmoy_kommune

haugesund_kommune

 

Designet og utviklet av SYSCO